Розвиток творчих здібностей
Способи розвитку здібностей обдарованих дітей
Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.
Як же розвивати творчі здібності школярів?
Рекомендуємо:
- Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх одразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.
- Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.
- Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
- Розвивати критичне сприйняття дійсності.
- Вчити доводити починання до логічного завершення.
- Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому має бути витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).
- Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.
- Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.
- Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
- Впливати особистим прикладом.
- Пам'ятати, що ''своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу'' (В.О. Сухомлинський).
Отже, при плануванні роботи з обдарованими дітьми можна порекомендувати такий перелік орієнтованих заходів:
- Створення інформаційного банку даних обдарованих дітей із різних напрямів діяльності.
- Систематизація матеріалів періодичних видань із проблеми дитячої обдарованості.
- Проведення проблемно-тематичних семінарів із метою систематичного підвищення майстерності вчителів, які працюють з обдарованими дітьми.
- Створення авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей молодшого шкільного віку.
- Організація постійно діючого консультпункту для вчителів із залученням науковців, лікарів, психологів, методистів районних (міських) відділів освіти.
- Залучення до роботи з обдарованими дітьми вчителів, які мають педагогічні звання ''вчитель-методист'', ''старший учитель''.
- Створення банку педагогічного досвіду щодо роботи з обдарованими дітьми.
- Організація і проведення шкільних, районних (міських) олімпіад із базових дисциплін.
- Підготовка до друку матеріалів із досвіду роботи, рекомендацій учителів, які працюють з обдарованими дітьми.
- Організація та проведення творчих звітів педагогів за результатами роботи з обдарованими дітьми на індивідуальних заняттях, гуртках, студіях.
- Забезпечення участі обдарованих дітей у міських, районних, обласних творчих конкурсах.
- Здійснення моніторингу стану здоров'я обдарованих дітей.
- Розробка системи матеріального та морального заохочення обдарованих учнів та вчителів, які працюють з ними.
- Розгляд питань організації роботи з обдарованими дітьми та визначення подальших напрямів роботи на засіданнях шкільних, районних (міських) методичних об'єднань учителів, педагогічних та методичних радах, нарадах при директорові.
|