Особливості роботи
з обдарованими учнями
"З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов’язок кожного – знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з’являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому.”
Мартін
Бубер
Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його
"локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: "Як знайти та визначити обдарованість?”. Адже через свою зайнятість, брак
інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.
Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв школа відбиратиме в спеціалізовані школи чи програми, як навчатиме. Від розуміння суті обдарованості прямо
залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані діти?
- Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
- Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
- Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
1.
Діти з незвичайно високим загальним
рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й
молодшому шкільному віці).
2.
Діти з ознаками спеціальної
розумової обдарованості — у певній галузі науки (підлітковий вік).
3.
Учні, які не досягають через
якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність,
оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше
зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
•
Розвиток цілісної картини світу в
уявленнях дитини.
•
Розвиток творчого критичного й
абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
•
Розвиток здатності самостійно
навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
•
Розвиток здатностей до
самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За якими принципами будується
робота з обдарованими дітьми?
•
Орієнтація на змагання,
актуалізація лідерських можливостей учнів.
•
Орієнтація на потреби дитини.
•
Максимальне розширення кола
інтересів.
•
Домінування розвивальних
можливостей над інформаційною насиченістю.
•
Ускладнення змісту навчальної
діяльності.
Яким повинен бути вчитель у
роботі з обдарованими дітьми?
•
Талановитим, здатним до
експериментальної й творчої діяльності.
•
Професійно грамотним.
•
Інтелігентним, моральним і
ерудованим.
•
Володіти сучасними педагогічними
технологіями.
•
Мати позитивну «Я-концепцію»,
бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
•
Умілим організатором
навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
·
Збагачувати навчальні програми,
тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
·
Працювати диференційовано,
здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
·
Стимулювати пізнавальні здібності
учнів.
·
Приймати зважені
психолого-педагогічні рішення.
·
Аналізувати навчально-виховну
діяльність — свою та класу.
·
Добирати й готувати матеріал для
колективних творчих справ.
Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з
іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.
За якими напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
1.
На уроках — індивідуальна
диференційована робота.
2.
Гурткова робота із предмета.
3.
Позакласні заходи у межах
предметних тижнів.
4.
Предметні заходи у класі із
запрошенням батьків.
5.
Участь учнів 1—11-х класів у
шкільній конференції «День науки» із захистом навчальних проектів.
6.
Участь в олімпіадах різного
рівня.
7.
Участь у творчих конкурсах
різного рівня
8.
Театралізовані свята — особлива
форма роботи з обдарованими дітьми, оскільки в них діти мають можливість не
тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах,
але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути
схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й
дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє
підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й
копіткій роботі із самовдосконалення.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий:
·
Виявлення обдарованих учнів;
·
Складання діагностичних карт;
·
Розроблення нормативних
документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний):
·
Упровадження інтерактивних
методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають
в учнів творче й дослідницьке мислення.
·
Активна участь в інтелектуальних
і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
·
Аналіз досягнутих результатів.
·
Співвідношення результатів
реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
·
Визначення перспектив і шляхів
подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми:
1.
Розв'язання нестандартних завдань
на уроках і в позаурочний час.
2.
Індивідуальна й диференційована
робота.
3.
Ділові гри, інтерактивні методи
навчання.
4.
Участь у конкурсах різних рівнів.
5.
Участь у предметних олімпіадах
різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості. |