Над світом зоря
Сухомлинського сяє,
Людиною справжньою буть закликає,
Знанням напуває і душі лікує,
Серцями правдиво і мудро керує.
Стелла Дубініна
Теоретична, літературно-педагогічна творчість і практична
діяльність видатного українського педагога Василя Олександровича Сухомлинського
увійшла до історії вітчизняної педагогічної думки помітною сторінкою, його
педагогічні, публіцистичні та літературні праці й учительський досвід значно
вплинули на практичну діяльність навчальних закладів, збагатили педагогіку
України новими положеннями і думками.
У
Йосипівському навчально-виховному комплексі «Загальноосвітня школа I-III
ступенів – дошкільний навчальний заклад» було проведено Місячник пам’яті Василя
Олександровича Сухомлинського, присвячений 95-річному ювілею
від дня народження. Таким чином відбулося ряд заходів, які мали на меті ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Василя
Олександровича Сухомлинського, формувати у дітей почуття доброти до
навколишнього світу, розуміння того, що людина - не просто частина природи, а
найвище її створіння, виховувати інтерес до творчості великого Педагога, формувати
комунікативно-мовленнєве вміння учнів, розвивати мислення та усне мовлення,
збагачувати й уточнювати словниковий запас, формувати моральні переконання, творчі
здібності учнів, виховувати прагнення вдосконалювати своє мовлення, почуття
прекрасного, любов і повагу до людини, моральні якості громадянина, активну життєву позицію, показати учням, що
Василь Сухомлинський – людина, по-справжньому закохана у свою професію, педагог
за покликанням, у грізні часи Великої Вітчизняної війни став захисником
Батьківщини; виховувати повагу до постаті Добротворця; сприяти прагненню школярів
удосконалювати себе, щоб стати справжніми громадянами України.
Василь
Олександрович Сухомлинський писав: «Умій відчувати поруч із собою людину, умій
розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ — радість, горе,
біду, нещастя. Думай і відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному
стані іншої людини, Не завдавай своїми вчинками, своєю поведінкою болю, кривди,
турботи, тяжких переживань іншим людям. Не будь байдужим. Байдужість — це
душевна сліпота. Є в етиці поняття — хамство. Це одна з рис морального
невігластва. Хам не розуміє і не відчуває душевного стану людини: він може
сипати сіль на сердечні рани, гучно ступати брудними чобітьми там, де потрібно
затамувати подих; ломитися в двері, коли треба тихенько й непомітно відійти від
дверей; сміятися, коли всім сумно. Умій виховати себе так, щоб ти не тільки сам
не був дрімучим невігласом, а й ненавидів невігластво, хамство».
Учні НВК мали змогу вкотре переконатися, що творчість Василя
Олександровича Сухомлинського поцінована і надає можливість у повній мірі
доторкнутися душею й серцем до прекрасних високохудожніх творів
педагога-новатора. Вона з кожним роком привертає все більше пильної уваги
світової наукової та педагогічної громадськості, як у нашій країні, так і за
кордоном. Розроблена ним педагогічна система збагатила педагогічну науку
новаторськими ідеями і положеннями, зробила свій внесок як у теорію, так і в
практику виховання.
Безперечно,
вчителя і учнів повинна об'єднувати духовна спільність, при якій забувається,
що педагог – керівник і наставник. Виховання без дружби з дитиною, без духовної
спільності з ним можна порівняти з блуканням у темряві. Справжнє виховання – це
злиття віри дитини в саму себе, поваги до самої себе і непримиренності педагога
до всього поганого, що може оселитися в дитячій душі. Пам’ятаймо слова Василя
Олександровича: «Утвердити в кожній людині доброту, сердечність, чуйність,
готовність прийти іншому на допомогу, чутливість до всього живого і красивого –
елементарна азбучна істина шкільного виховання, з цієї істини починається
школа».
|